Jak nejlépe prodat dům
Jak prodat dům bez realitky
I. Určete přesnou cenu domu
Hned na začátku jste postaveni před jeden z nejdůležitějších kroků - správné určení ceny domu. Ta nesmí být příliš vysoká ani nízká. Ideálně se musíte na poprvé trefit do černého.
Nízká cena - zájemci se sice hrnou, ale jsou podezřívaví, co je s domem v nepořádku. Prodáte rychle, ale nejspíše pod cenou.
Vysoká cena - zájemci se nehlásí. Jakmile však s cenou pohnete dolů, trh už si vaši nemovitost pamatuje a je k ní slepý. Musíte zlevnit znovu, takže nakonec proděláte peníze i čas. Příliš vysoká cena může mít stejný ne-li horší efekt jako příliš nízká.
II. Dokumenty, potřebné k prodeji domu
Před vystavením inzerátu byste měli zajistit potřebné dokumenty, které budou zájemci vyžadovat. Některé listiny budou potřeba až před podpisem kupní smlouvy. Na první schůzce budou zájemci určitě chtít vědět, jaké jsou měsíční náklady na provoz domu a buďte si jistí, že před schůzkou nahlédnou do katastru, tak si připravte odpovědi na všechny případné otázky. Precizní příprava zajistí vaši neprůstřelnou důvěryhodnost.
Dříve nebo později budete potřebovat:
- list vlastnictví neboli „občanský průkaz“ domu (získáte na katastru)
- nebo případně nabývací titul (kupní smlouva, dědická listina nebo darovací smlouva)
- snímek z katastrální mapy (můžete si vytisknout z ikatastr.cz)
- souhlas všech případných spoluvlastníků s prodejem (např. manželka)
- měsíční vyúčtování služeb (jaké má dům měsíční náklady)
- doklady o revizi plynového kotle, rekuperační jednotky, apod.
- energetický štítek PENB
- další doklady, je-li dům zatížený hypotékou
III. Jak vystavit inzerát na dům
Navštivte seznam realitních stránek v ČR a vložte váš inzerát. Soustřeďte se na největší realitní servery - sreality.cz, bezrealitky.cz apod. Přečtěte si text podobných nemovitostí a sepište do inzerátu něco obdobného. Nezatajujte nedostatky a vyzdvihněte přednosti domu. Nezapomeňte zmínit energetickou třídu nebo zadejte G s tím, že průkaz energetické náročnosti dodáte.
Jako je určení ceny při prodeji domu svépomocí klíčové u přípravy, tak je nafocení perfektních snímků domu to nejdůležitější u inzerátu. Přečtěte si článek o tom, jak naaranžovat nemovitost k prodeji a vyzbrojení znalostmi zainvestujte trochu do vybavení a pěkných fotek.
Nejvíce domů se prodá na jaře (březen až červen) - 40 % a na podzim (září až do prosinec) - 35 %. Vystavte váš inzerát v této době.
IV. Rezervační smlouva
Nyní se dostáváme k právní části prodeje domu. Před podpisem kupní smlouvy si bude chtít zájemce vaši nemovitost zarezervovat. Rezervace proběhne tak, že spolu sepíšete Rezervační smlouvu k prodeji domu nebo Smlouvu o smlouvě budoucí kupní. Po jejím podpisu zájemce do několika dní složí rezervační částku na bankovní účet.
Pokud vám zájemce věří, tak peníze složí vám, avšak tuto cestu silně nedoporučujeme. Nejlépe uděláte, když využijete pomoc právní kanceláře, která vám zřídí úschovu. V takovém případě bude rezervační částka poslána do úschovy, kde zůstane dokud nedojde k prodeji nebo pokud zájemce z dealu necouvne.
VZOR: Rezervační smlouva prodej domu
Rezervační smlouva musí obsahovat klauzuli o složení rezervační částky a o jejím propadnutí v případě, že nedojde k podpisu kupní smlouvy zapříčiněného ze strany kupujícího.
V. Kupní smlouva a zaplacení
Nyní přichází k podpisu kupní smlouvy. Zájemce je seznámen do poslední podrobnosti se stavem domu a hodlá to zpečetit podpisem. Obě strany se sejdou, podepíšou kupní smlouvu a kupující do 5 pracovních dnů posílá peníze do úschovy. Jakmile peníze dorazí, tak musíte zajít na katastr a vložit vklad k vašemu domu o novém majiteli. Potvrzení následně slouží jako doklad k poslání peněz na váš účet z úschovy.
VZOR: Kupní smlouva prodej domu
Pokud má ve vás kupující velkou důvěru a nevyužili jste služby úschovy, tak vyčkejte, dokud vám částka odečtená o rezervační částku nedorazí na bankovní účet a následně zajděte na katastr podat vklad.
VI. Odhlášení ze služeb
Posledním krokem je odhlášení elektřiny, plynu internetu a dalších služeb. Případně můžete s novým majitelem zajít služby přepsat na něj.
V. Zaplacení daní
Jsou dva druhy lidí. Ti šťastní a ti co musí platit daně. Bohužel patříme do té druhé skupiny, a proto nezapomeňte na daňové povinnosti. Naštěstí při prodeji domu z osobního vlastnictví nemusíte platit žádnou daň. Pouze v případě, že dům vlastníte méně jak 5 let a nebydlíte v něm nebo pokud v něm máte bydliště kratší dobu jak 2 roky. V opačném případě se z nemovitosti platí 15% daň z přijmu.
Zákon 586/1992 Sb. § 2 hovoří jasně: Bydlištěm na území České republiky se pro účely tohoto zákona rozumí místo, kde má poplatník stálý byt za okolností, z nichž lze usuzovat na jeho úmysl trvale se v tomto bytě zdržovat.
Nemusí se přímo jednat o trvalý pobyt. Stačí, když si na toto místo posíláte poštu, platíte pod svým jménem služby a sousedi dosvědčí, že tam bydlíte.
Kdo ale zaplatit daň musí určitě, bude kupující, který se nevyhne zaplacení 4% daně z nabytí nemovitosti.
Celý proces od ocenění až po prodej vašeho domu vám můžeme zařídit. Nechte se námi kontaktovat, když vyplníte tento formulář a stisknete na „získat ocenění“.