Realitní makléři sdílejí své triky, jak poznat vážného zájemce o nemovitost
Jak poznat zájemce o nemovitost
V první řadě je nutné říci, že je téměř nemožné rozpoznat seriózního kupce pouhým pohledem, ovšem můžete je oddělit od „obhlížečů“ a lidí, co si nemohou nemovitost dovolit tak, že se zaměříte na jejich některé druhy chování. Zároveň je nutné říci, že cokoliv řečeného v tomto článku není absolutní. Někdy může být skutečnost úplně odlišná, avšak většinou se dá spolehnout na intuici a následující signály.
I. Mají vyřešené finance
Asi nejsměrodatnějším ukazatelem zájmu je, když má potenciální kupec již vyřešené financování. Buď má hotovost nebo předschválený hypoteční úvěr.
II. Jak dlouho hledají nemovitost
Pokud se samotní zájemci nezmíní, tak je dobré zjistit, jak daleko jsou s hledáním nemovitosti. Pokud právě začali, je možné, že budou hledat dále. Pokud už hledají delší dobu a viděli mnoho, tak budou schopní lépe ocenit přednosti vaší nemovitosti. Je možné, že už jim také uniklo pár bytů.
III. Ptají se na správné věci
Makléři rádi slyší, když se zájemce ptá na půdorysy nemovitosti a přemýšlí, jak místnosti využít nebo je zrenovovat. Už se v daném prostoru vidí a často utrousí poznámku, jakoby již byl majitelem a přitom si toho ani nevšimne. Ještě lepší je, když se zajímá o náklady (měsíční vyúčtování za služby, teplo, anuitu u družstevního bytu, apod.) To znamená, že je zájemce již dva kroky vpřed.
Dobré dotazy u prodeje bytu:
Jaké jsou měsíční náklady na služby u tohoto bytu?
Jak je byt vytápěn?
Jedná se o společenství vlastníků nebo družstvo?
Kdy byla budova renovována a jaké byly použity materiály?
Zjišťuje, jak tlusté jsou stěny
Dokáže ocenit parkety oproti plovoucí podlaze
IV. Pracují již s právním zástupcem?
I když většina kupujících očekává, že jim právní služby zajistí realitka, tak ti zkušenější již mají právníka, který se zajímá problematikou smluv a úschovy a jsou případně schopní velmi rychle podepsat rezervační smlouvu. Případně mají zálohu „přímo v kapsi“.
V. Nabízejí relevantní částku?
Vážní zájemci mají ve zvyku položit na stůl svoji nejlepší nabídku oproti těm, kteří nízkou nabídkou jen testují vody. Pokud je nabídka příliš nízká, tak to může být signál, že si není zájemce nemovitostí příliš jistý. Nikdy ale nevíte, jestli se nevrátí s rozumnější nabídkou. Pokud ale zájemce nadále nabízí částky „mimo mísu“, tak se nebojte komunikaci ukončit.
Pokud dostáváte pouze nízké nabídky, tak to může být i signál, že je cena přestřelená a nebo byste měli zainvestovat do home staging úprav.
Obecně platí, že nejlepší zájemci jsou ti, kteří se v nemovitosti již vidí a plánují v duchu úpravy. Mají komentáře, jakoby jim nemovitost již patřila. To je velmi dobré znamení. Chcete-li naši odbornou pomoc při prodeji nemovitosti, vyplňte formulář nahoře.
Přečtěte si také?